ظروف مسی و معرفی ظروف‌ پرطرفدار مس

این آلیاژ ارزشمند

مس فلزی ایست که جزو اولین اکتشافات بشر محسوب می‌شود. در واقع مس پس از طلا ابتدایی‌ترین فلزی‌ست که کشف شده.

جالب است بدانید که، از ابتدایی‌ترین تمدن‌هایی که هنگام ساختن ابزار‌آلات مختلف از فلز مس استفاده کرد، ایران زمین بود. شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد ایرانیان در این زمینه پیشرو سایر تمدن‌ها بودند. آثار و مسی مختلف در هزاران سال قبل از میلاد در تپه سیلک، تل ابلیس و تپه زاغه مشاهده شده.

از دیگر تمدن‌هایی که می‌توان گفت مس را در هزاران سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می‌دادند، مصریان بودند.

زمانی که مسگری و استفاده از ظروف و ابزار آلات مسی در ایران رونق گرفت، بیشترین شهر‌هایی که در این زمینه از خود تبحر نشان دادند، اصفهان، شیراز، کاشان، یزد و کرمان بودند.

در این شهر‌ها عمدتا مکان مشخصی برای تولید و فروش این آثار هنری وجود داشت که آن را بازار مسگران می‌نامیدند. مسگرانی که در این مکان دور یکدیگر جمع شده بودند، با توانایی زیاد بدنی، هر نوع ظروف و وسایل مسی را ساخته و در معرض فروش قرار می‌دادند.

یکی از ماده‌های ضروری بدن که در مس وجود دارد، ملانین می باشد. وجود ملانین در بدن باعث خواهد شد که پوستی شفاف و کاملا سالم داشته باشیم. به علاوه بر حفاظت پوست، این ماده می‌تواند به سلامت موهای سر نیز کمک بسزایی کند.

 

مزایای استفاده از ظروف مسی:

مس جزء اولین فلزاتی بود که به کمک بشر آمد. و مورد استفاده‌ای برای انواع ظروف و لوازم زندگی بود. بنابراین باید بگوییم که انسان‌ها از زمان‌های گذشته، به خواص و مزایایی که استفاده از فلز مس برای آن‌ها داشته، واقف بوده‌اند.

بنابراین از آن زمان تا کنون، هنوز این عنصر در دست انسان‌ بوده و مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد. در ادامه به توضیح چند نمونه از مزایای استفاده از ظرف مسی می‌پردازیم.

یکی از نکات بسیار مثبتی که درباره استفاده از ظروف از گذشته مورد توجه انسان‌ها بوده است، قدرت بالای انتقال حرارت به وسیله آن است.

بنابراین

قابلمه مسی برای پخت و پز بسیار مناسب هستند. چرا که هنگام پخت و پز، حرارت به طور کاملا دقیق بین تمام نقاط ظرف پخش می‌شود. و دمای ایده‌آل را برای طبخ غذا مهیا می‌کند.

نکته مثبت این موضوع، این است که می‌توان به کمک ظروف مسی در سوخت صرفه جویی کرد. چرا که به سرعت حرارت بر این ظروف پخش می‌شود.

از دیگر مسائلی که می‌توان درباره حسن کار ظرف مسی بیان کرد، این است که ظرف مسی، می‌توانند به نوعی به عنوان ضدعفونی کننده محسوب شوند.

چرا که باکتری‌های موجود در این ظروف تنها طی چند ساعت از بین می‌روند. بنابراین می‌توان مطمئن بود غذای داخل آن سالم می‌باشد. علاوه بر این مورد غذای طبخ شده در ظرف مسی به مراتب لذیر‌تر و خوش طعم‌تر می‌باشد.

ظروف مسی می‌توانند مزایایی بر بدن داشته باشند. به طور مثال می‌توانند در ساخت گلبول‌های قرمز کمک کننده باشند، در آزاد کردن انرژی موثر واقع شوند و یا کمکی برای کمتر شدن ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشند.

بنابراین هنگام پخت و پز در ظرف مسی، با آزاد شدن یون‌های مس در غذا، می‌توان علاوه بر ایجاد انرژی و کمک به احساس شادی، از بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، کم‌خونی، کم خوابی و بسیاری مشکلات دیگر را کاهش داد. به طور کلی استفاده از ظروف مسی می‌تواند باعث افزایش عمر شود.

ظروف مسی

نکات ضروری در هنگام خرید ظروف مسی

یکی از برترین پوشاننده‌های لایه داخلی ظروف مسی، قلع است. چراکه قلع در هنگام پخت‌وپز به مواد غذایی نمی‌چسبد و سبب آسیب‌رسانی به سیستم ایمنی بدن نمی‌شود.

اما گاه از آلومینیوم و دیگر فلزهای نامتناسب برای پوشش لایه داخلی ظروف مسی استفاده می‌شود. پس حتماً توجه به این نکته ضروری است که در هنگام خرید به قلع اندود بودن ظروف مسی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

انواع ظروف مسی

ظروف مسی ۳ نوع دارد:

دست‌ساز

در واقع اولین نوع ظرف مسی توسط دست انسان تولید شد. امروزه نیز ظروف مسی دست‌ساز وجود دارد. اگر به بازار مسگرهای شهر یزد سری بزنید، حتماً ظرف مسی دست‌ساز را پیدا خواهید نمود.

از ویژگی‌های این ظرف مسی:

چکش‌کاری و ایجاد ظاهری زیبا به واسطه دست انسان

وزن متناسب

ضخامت جداره‌ای مناسب

اصالت ظرف مسی

تمامی این چهار ویژگی سبب می‌شود تا ارزش و قیمت ظروف دست‌ساز بسیار بالا باشد.

نیمه چکش‌کاری

برای ساخت این نوع ظروف‌مسی، قالب‌گیری توسط دستگاه اعمال می‌شود و برخی از طراحی‌ها و چکش‌کاری‌ها روی ظروف توسط دست انسان انجام شده است. قیمت تعیین‌شده این نوع ظرف نسبت به ظرف مسی دست‌ساز پایین‌تر است.

ماشینی

تمامی مراحل قالب‌گیری و حتی طراحی‌های انجام‌شده بر روی ظروف توسط ماشین و دستگاه‌ها انجام می‌شود. اگرچه سرعت یکی از المان‌های مهم برای این امر تلقی می‌گردد اما از آنجا که ابتکار و هنر دست انسان به‌صورت مستقیم با ظروف در ارتباط نیست، پس ارزش آن‌ها در قبال دو نوع دیگر پایین‌تر می‌باشد. در هنگام خرید می‌توانید از خریدار نوع ظروف مسی را بپرسید.

ظروف مسی

نگهداری ظروف مسی

قلع اندود کردن به صورت مستمر

ظروف مسی پس از استفاده‌های مکرر، تضعیف می‌شوند. به همین منظور باید به‌صورت مستمر لایه درونی آن‌ها قلع اندود گردد تا از تماس فلز مس با مواد غذایی جلوگیری صحیح به عمل آید. و همچنین به قیمت ظروف مسی شما آسیبی وارد نشود.

شما با بردن ظروف مسی به بازار مسگرها و یا کارگاه‌هایی که برای قلع اندود کردن تعبیه ‌شده‌اند، می‌توانید این مشکل را برطرف سازید.

تمیز نگه‌داشتن ظروف مس

در داخل و لایه بیرونی ظروف پس از هر بار استفاده عموماً لکه‌هایی پدیدار می‌شود. برخی از بانوان همواره دوست دارند که ظروف‌مسی، آن رنگ زیبا و درخشان خود را حفظ نماید.

  • رب یا سس گوجه‌فرنگی

حتماً شما هم شنیده‌اید که برای برگرداندن رنگ مس در هنگام شست‌وشو از سس و یا رب گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. درواقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی با فلز مس به سرعت فراوان واکنش نشان می‌دهند که این امر سبب می‌شود تا زنگار و لکه‌های ایجادشده بر روی فلز مس از بین برود.

  • آب پیاز

اگر می‌خواهید از شر لکه‌های سیاه ایجادشده بر روی ظروف خود خلاص شوید، باید آب پیاز را گرفته و با استفاده از یک دستمال نرم، به‌آرامی بر روی سطوح این ظروف بکشید. پس از شست‌وشو معجزه تمیزی توسط آب پیاز را خواهید دید.

  • ورق لیمو

برای درخشان نمودن سطح ظروف مسی کافی است چند ورق لیمو بر روی آن بگذارید، به علت اکسیداسیون انجام‌شده، سطوح ظرف مسی شما درخشان خواهد شد. نکته حائز اهمیت در هنگام شست‌وشوی ظرف مسی این است که هیچ‌گاه ظرف مسی خود را با استفاده از پاک‌کننده‌های قوی مانند تاید و وایتکس نشویید.

قلع و حتی خود ظروف مسی در قبال این نوع پاک‌کننده‌ها بسیار حساس بوده و سریع تضعیف خواهند شد. همچنین برای پاکیزه نگه‌داشتن ظرف مسی می‌توانید از شوینده‌های مخصوص این ظروف استفاده کنید که در بازار موجود است.

خراشیدگی در قسمت لایه داخلی 

یکی از اتفاق‌های خطرناکی که ممکن است در حین استفاده از ظرف مسی بیافتند، ایجاد خش به سبب استفاده از وسایل نوک‌تیز مانند چاقو و دیگر وسایل است. اگر بر لایه درونی ظروف مسی یعنی قلع، خش ایجاد شود، درواقع شما راهی برای تماس مستقیم مواد غذایی با مس ایجاد می‌کنید.

مس نیز یکی از فلزاتی می‌باشد که به‌سرعت با مواد غذایی اسیدی واکنش نشان می‌دهد. به همین منظور در هنگام استفاده از ظروف مسی رعایت این نکته برای سلامتی‌تان بسیار الزامی است.

نگهداری مواد غذایی در ظرف مسی

همواره به یاد داشته باشید که از ظرف مسی برای پخت برخی از مواد غذایی و نگهداری آن‌ها می‌توان استفاده نمود. درنتیجه اگر مواد غذایی ناسازگار با این ظروف را در آن‌ها بپزید و یا برای سرو از این ظروف استفاده کنید، مطمئن علاوه بر آسیب رساندن به ارزش مواد غذایی، به ظروف مسی نیز براثر واکنش و اکسیداسیون آسیب خواهید زد.

 

معرفی ظروف مسی + تصویر و قیمت